V Nizozemsku chtějí zakázat na Mikuláše černé čerty

V Nizozemsku je Mikuláš největším svátkem v roce. Proč vypukli nepokoje okolo černých čertů v Nizozemsku? Nizozemsko až do 19 století oslavovalo Mikuláše bez čerta, tedy Černého Petra jak se v Nizozemí jmenuje.

Proti Černému Petru se v Nizozemsku protestovalo již ve 40 letech 20 století. Proč budí Černý Petr tolik diskuzí a je postupně vymazáván z této tradice? Předtím, než Nizozemsko v roce 1863 zrušilo otroctví, byla země hluboce zapojena do trasatlantického obchodu s otroky. Prosperovala prodejem zotročených lidí do Spojených států, nebo jejich posíláním do práce v nizozemských koloniích. Podle pohledu do historie měl právě nizozemský Černý Petr představovat a také zesměšňovat černého otroka. Surinam a Curacao jsou jedny z bývalých kolonizovaných zemí Nizozemska. V těchto zemích se mluví holandsky a dodržují se zde tradice Mikuláše s Černým Petrem. V 60 a 70 letech kdy se Surinam osamostatnil a mnoho lidí přišlo do Nizozemska protesty zesílily. V roce 2011 vyzval v Surinam opoziční člen parlamentu a bývalý prezident Ronald Venetiaan k oficiálnímu zákazu Mikuláše, protože považuje Černého Petra za rasistický prvek. V Curacao se do dnešního dne pořádají oslavy Mikuláše. Postavy Černých Petrů mají ve tvářích namalované všechny barvy duhy. V roce 2011 zatkli aktivistu z Curacaa Quinsy Garia za protest v severním nizozemském Dordrechtu. Po tomto zatčení vláda Gerrita Schotteho v Curacao pohrozila zrušením grantu na nizozemskou tradici Mikuláše. V roce 2013 podala skupina obyvatel Amsterdamu stížnost na Mikulášskou tradici a tvrdila, že je pro ně urážlivá a musí být zastavena.

 

Velká diskuze začala také od natočení dokumentu od režiséra Roger Ross Williamse. Kdyby v minulosti pan prezident Lincoln nerozpoutal diskuzi o zrušení otroctví a právech černých lidí, tak by musel přijít někdo jiný kdo by to udělal. Roger Ross Williams natočil kontroverzní dokument „Má tento holandský svátek rasistický charakter?“ originál: „Is this Dutch holiday character racist“. Dokument pojednává o samotném afro- americkém režiséru R.R. Willamsovi, který v roce 2015 navštívil Nizozemsko. Při této návštěvě zažil právě období příjezdu Mikuláše s Černými Petry. Pro Nizozemce nejkrásnější svátek působil však na tohoto režizéra jako něco hrozného.Režisér Williams se ve svém dokumentu snaží dozvědět více o tom, proč si každoročně liberální holanďané barví svůj obličej na černo. Rozpomněl se totiž na USA a otroctví. Na divadelní herce kteří zesměšňovali černé obyvatelstvo.

 

Dnes se nemluví o zákazu čertů tedy Černých Petrů jako takových pouze o jejich černé barvě obličeje tedy anglicky „Blackface“. „Blackface“ neboli „Černá tvář“ je forma divadelního make-upu, který používali v první polovině 19. století hlavně herci s bílou pletí, aby karikovali lidi s černou pletí. V této době ještě v USA trvalo otroctví, které bylo zrušeno až prezidentem Lincolnem v roce 1865.

 

Nizozemská nadace „Lepší Svět“ si dala za cíl proměnit oslavu Mikuláše na oslavu bez rasistických prvků.  Pro zachování tradice oslavy největšího nizozemského svátku Mikuláše. Nizozemský Černý Petr se novým výkladem mění na lepšího. Nový výklad proč si lidé zbarvují obličej černě zní „Protože je černý od sazí, jelikož při rozdávání dárků prochází komínem“. A všichni víme, že se saze dají umýt. Přesně takto dnes vysvětlují Nizozemská media své Černé Petry. A od tohoto roku jsou ve zprávách o Mikuláši pouze černě ušmudlané obličeje od sazí.

 

Tlak aktivistů jako je Esajas a Quinsy Gario postupně vytlačují výzdobu a převleky Černého Petra z obchodů, škol, organizací, měst apod. Mnoho z nich poté pouze vymění Černého Petra za Petra umouněného od sazí.

 

Co píšou jinde na téma Mikuláš a čert: